Zpět na praktické informace
Praktické informace

Vyřízení pohřbu při úmrtí doma

Ve chvíli, kdy nám zemře někdo blízký, jsme většinou v šoku. Přesto je nutné napnout síly a začít vyřizovat pohřeb. Postupy se liší podle toho, zda blízký zemřel doma, nebo ve zdravotnickém zařízení. V tomto článku se budeme zabývat pouze úmrtím v domácím prostředí. Jaký je postup? Kdy volají pohřební službu pozůstalí? Kdy ohledávající lékař? Jaké dokumenty potřebujete k zařízení pohřbu? Na co si dát pozor?

Kromě pohřbu je nutné po úmrtí zajistit ještě mnoho dalších náležitostí. Které to konkrétně jsou se dočtete v tomto článku. 

Úmrtí doma

V případě, že zemře klient domácí hospicové péče Domácího hospice Vysočina, pečující vědí, že mají zavolat na pohotovostní telefonní číslo. Zde nahlásí, že došlo k úmrtí. Službu konající zdravotní sestra vyjíždí do rodiny. Pozůstalí mezitím připraví doklady zemřelého, které jsou nutné k ohledání – občanský průkaz a kartičku zdravotní pojišťovny zemřelého. Zdravotní sestra zařídí příjezd lékaře, který zemřelého ohledá, a který vystaví List o prohlídce zemřelého, skládající se z několika částí. V domácnosti zůstává část B2 pro osobu zajišťující pohřbení a část B3 pro provozovatele pohřebních služeb. Tím, že se jedná o očekávané úmrtí klienta domácí hospicové péče, nenařizuje koroner zpravidla pitvu.

U lidí, kteří nejsou v domácí hospicové péči a dojde k úmrtí doma, je postup následující: Každý, kdo nalezl mrtvého, nebo se o úmrtí dozvěděl, má povinnost úmrtí oznámit. Nejprve zavolá na tísňovou linku 155 nebo 112, která na místo vyšle lékaře. Ten po ohledání vystaví List o prohlídce zemřelého a buď nařídí pitvu, nebo stanoví pohřeb bez ní. Je-li nařízena pitva, lékař povolá pohřební službu k převozu zemřelého na patologii sám (za takový převoz pozůstalí nic neplatí). Od této pohřební služby dostanou pozůstalí informace, kam jej odváží, a lísteček s kontaktní adresou a telefonem. Potom rodina zavolá svou vybranou pohřební službu, které nahlásí jméno, rodné číslo, čas úmrtí a místo, kam byl zesnulý odvezen.

Pokud lékař pitvu nenařídí, pohřební službu volají pozůstalí. 

Odvoz zemřelého

Pohřební služby obvykle provádějí odvoz zesnulých nonstop. Je možné jej ale i odložit a počkat na příbuzné či známé, kteří si přejí se zesnulým doma rozloučit. Pohřební služba potom přijede, odveze zesnulého a Část Listu o prohlídce zemřelého pro provozovatele pohřební služby. Zaměstnanci pohřební služby pozůstalým sdělí, kdy a kam je nutné přijít v příštích dnech domluvit pohřeb. Není  povinností objednat pohřeb u stejné pohřební služby, která odvezla tělo zemřelého. Pokud se z jakéhokoliv důvodu rozhodnete pro pohřeb využít služeb jiné pohřební služby, bude nutné uhradit náklady spojené s odvozem těla a uskladněním v chladícím zařízení.

Výběr pohřební služby

Dejte pozor na zákonnou 96hodinovou lhůtu nutnou od oznámení úmrtí do sjednání pohřbu. Po uplynutí této lhůty zajišťuje pohřeb obec na náklady pozůstalých.

Pohřební službu vybírejte sami. Přestože smrt blízké osoby provázejí stres, smutek a další negativní emoce související se ztrátou, je vhodné výběr nepodcenit. Právě na emoce a zastřený úsudek totiž sázejí některé pohřební společnosti. Dejte na zkušenosti a doporučení známých, leccos napoví i reference na webových stránkách a internetové diskuze. Nápadně nízké ceny za pohřbení jsou často kompenzovány nízkou kvalitou nabízených služeb. Je tedy vhodné se na vše potřebné předem zeptat. Nebojte se oslovit více pohřebních služeb a teprve poté se rozhodněte. Dobrá pohřební služba by měla být schopná a ochotná odpovědět na všechny vaše dotazy a vyjít vám vstříc s případnými speciálními přáními (pokud jsou v rámci možností splnitelná).

Zařizování pohřbu

K zařízení pohřbu je zapotřebí občanský průkaz, rodný a oddací list zemřelého. Dále pak občanský průkaz osoby, která pohřeb zařizuje, a List o prohlídce zemřelého – část pro osobu zajišťující pohřbení. 

Nenechte si vnutit žádnou službu navíc, jste-li si jisti, že se bez ní obejdete. Jako vypravitel pohřbu musíte obdržet písemné potvrzení o převzetí objednávky na vypravení pohřbu. Potvrzení musí obsahovat označení předmětu služby, její rozsah, jakost, cenu a termín jejího plnění. Vždy si zkontrolujte, zda potvrzení obsahuje cenu včetně DPH a zda odpovídá tomu, na čem jste se dohodli.

Fakturu si nechte rozepsat podle jednotlivých položek, a v případě, že najdete nějakou chybu, okamžitě služby na místě reklamujte. 

Pokud zemřelý za svého života vyjádřil přání, jakým způsobem si přeje být pohřben, měli by jej pozůstalí respektovat. Jestliže zesnulý takové přání nevyjádřil, o pohřbu rozhodne jeho manžel či manželka. Pokud jej/ji zemřelý neměl, o pohřbu rozhodnou jeho děti, případně rodiče, sourozenci či další příbuzní.

Na co máte právo

Pozůstalí mohou sami bezplatně upravit tělo zemřelého a uložit jej do rakve a mohou doprovázet zesnulého až po zavezení rakve do kremační pece. Mohou vstoupit do všech prostor pohřební služby i do všech prostor krematoria.

Stížnost na chování a postup pohřební služby je možné podat na živnostenském úřadu, na kterém byla pohřební službě vydána koncesní listina k provozování pohřební služby.

Lze využít i služeb pohřebního ombudsmana https://unieps.cz/dokumentylegislativa/pohrebni-ombudsman/

Rituálu pohřbu jsme se věnovali v tomto článku. 

Odkazy a zdroje ke článku:

www.dtest.cz/clanek-7639/pohrby-a-pohrebni-sluzby

https://www.umirani.cz/rady-a-informace/umrti-v-domacnosti-a-organizace-pohrbu

https://plzen.rozhlas.cz/smejdi-se-najdou-i-mezi-pohrebnimi-sluzbami-poradime-vam-na-co-si-dat-pozor-8082543

Zákon o pohřebnictví

Unie pohřebních služeb

Nejste si jistí? Nevyznáte se v tom? Kontaktuje nás!

S námi na to nebudete sami.